FAQ

Frequently Asked Questions


Er wordt in (kleinere) groepen gereden. Gelden er nog specifieke regels waar de groep zich aan moet houden?

Ja. Om ervoor te zorgen, dat iedereen van de tocht kan genieten èn weer veilig thuiskomt, worden bij het rijden in groepen (vanaf 3 motoren) de volgende regels gehanteerd:

  • Iedereen moet weten waar de tocht heen voert en waar gepauzeerd wordt
  • De minst ervaren rijder rijdt voor in de groep, direct achter de tochtleider
  • Er wordt niet naast elkaar gereden
  • Er wordt alleen op het vlakke land in baksteenformatie gereden
  • Binnen de colonne behoudt ieder z’n plek. Er wordt dus niet ingehaald
  • Bij kruisingen staan steeds twee motorrijders naast elkaar
  • Getankt wordt altijd door alle motoren, ongeacht hoeveel de eenling nog in z’n tank heeft

Met dank aan Motor Fun BMW.

Ongetwijfeld niet nodig om op te merken, maar voor de zekerheid toch maar: voor of tijdens de rit wordt door deelnemers geen alcohol genuttigd. Het is nooit een goed idee om alcohol en (motor)rijden te combineren en in de bergen is het al gauw dodelijk. Bewaar dat lekkere biertje of wijntje dus voor de terugkomst in het hotel.


In Nederland rijden we altijd in een baksteen-formatie. Doen we dat in Oostenrijk ook?

Alleen op langere rechte wegen in vlak landschap; op andere wegen is het (over)zicht voor deze vorm van formatierijden onvoldoende.

Het is op bochtige wegen immers van groot belang je eigen lijn te kunnen volgen om een bocht goed in en uit te kunnen rijden. Dit is in een baksteen-formatie onmogelijk.

Ook in heuvelachtig landschap is goed overzicht en het houden van afstand van elkaar belangrijk. Je weet immers niet wat zich achter die heuvel waar je tegen oprijdt bevindt. Wordt in baksteen-formatie gereden, dan heb je mogelijk onvoldoende ruimte om op een onverwachte situatie te kunnen reageren.

Over het algemeen geldt dat bij het rijden in Oostenrijk het (nog) belangrijk(er) is voldoende afstand van elkaar te houden en elkaar en jezelf, evenals de ander, voldoende ruimte te geven om een eventuele stuur- of remfout te kunnen corrigeren.


Tijdens tochten met Motorvakantie Oostenrijk worden verschillende tolwegen aangedaan. Wat kost de tol voor dergelijke wegen?

De hoogte van de tol verschilt per weg. Meer informatie over de prijzen voor de belangrijkste tolwegen kun je vinden door te klikken op onderstaande links:

Voor kleinere tolwegen varieert het te betalen bedrag tussen de € 4 en € 10.

De tol is niet in de prijs van een tocht verwerkt omdat (weers)omstandigheden er de oorzaak van kunnen zijn, dat gedurende een tocht de route moet worden gewijzigd en een tolweg komt te vervallen. Verder kan het – wanneer iemand slechts een enkele rit met Motorvakantie Oostenrijk meerijdt – het voor hem/haar bovendien aantrekkelijk zijn om zelf (gecombineerde) toegangskaarten aan te schaffen.


Ik verwacht tijdens mijn verblijf in Oostenrijk behalve de Großglockner Hochalpenstraße ook nog andere tolwegen aan te doen. Bestaat er een gecombineerde toegangskaart of iets dergelijks?

Er bestaat een gecombineerde toegangskaart voor de Grogßglockner Hochalpenstraße, de Gerlos- en Nockalmstraße. Bovendien geeft deze kaart ook nog eens recht op € 4,00 korting op de tol voor de Villacher Alpenstraße. De kaart is verkrijgbaar bij de tolkassa van genoemde wegen (kosten: € 24) of in de voorverkoop (kosten: € 21) bij ÖAMTC-, ARBÖ- en ADAC-adressen.


Nu ik hier toch ben wil ik de Großglockner Hochalpenstraße vaker rijden, maar op verschillende dagen. Kan ik op één toegangskaart meermaals naar boven?

Nee, je kunt niet op één toegangskaart op verschillende dagen naar boven. Je kunt in zo’n geval het beste een kaart voor 2 dagen kopen. Deze is op de dag van aankoop en op een willekeurige andere dag in het kalenderjaar van aankoop geldig, maar is wel kentekengebonden. De meerprijs voor deze kaart is € 6,00.

Wil je tijdens je verblijf nog vaker de Hochalpenstraße op rijden, overweeg dan een 30-dagen-kaart.


Wat is het startpunt van een tocht met Motorvakantie Oostenrijk?

Het startpunt van een tocht wordt (mede) bepaald door de verblijfplaats van de deelnemers. Steeds wordt geprobeerd het startpunt dichtbij deze verblijfplaats te doen zijn. Is dat niet mogelijk, dan wordt een centraal gelegen startpunt gekozen.


Wat is het maximum aantal deelnemers?

Er wordt met maximaal 8 motoren gereden. Het aantal personen in de groep kan groter zijn (denk aan bijrijders).


Moet ik ervaring met het rijden in de bergen hebben?

Enige ervaring met het rijden in de bergen helpt beslist. Met name het afdalen over bochtige wegen (haarspeldbochten!) is iets wat je bij voorkeur al eens hebt gedaan, wanneer je in Oostenrijk komt motorrijden.

Is oefenen in bergrijden bij jou om de hoek niet mogelijk, denk dan eens aan het volgen van een bergtraining. Dit kan bijvoorbeeld bij Moto Sportivo.

Hiervoor geen tijd, besteed dan in ieder geval tijdens je ritten in Nederland extra aandacht aan je bochtentechniek. Misschien is weer eens langs gaan bij je oude rijschool (of rijschool in de buurt) voor wat extra instructie ook een optie.


Is een tocht met Motorvakantie Oostenrijk een bergtraining?

Nee, ik verzorg geen training voor het rijden in de bergen. Uitgangspunt is, dat je al een tijdje motor rijdt, in staat bent je eigen vaardigheden goed in te schatten en enige ervaring hebt in het rijden in de bergen. Een goed principe is in ieder geval dat je rijdt op ongeveer 80% van je kunnen, zodat je altijd een stukje reserve overhoudt en daarmee “ruimte” hebt om te corrigeren wanneer dat nodig mocht zijn.


Ik heb geen bergervaring, maar wil toch graag met Motorvakantie Oostenrijk meerijden. Kan dat?

Het is mogelijk om bij mij één of meer motortochten te boeken, waarin het moeilijkere bochten- en afdaalwerk tot een minimum beperkt blijft. Natuurlijk zijn ook dit mooie tochten waarin nog steeds genoeg rijplezier te beleven valt.


Ik rijd wel motor, maar mijn motor staat thuis. Kan ik bij jou een motor huren?

Ik verhuur zelf geen motoren, maar heb wel goede contacten met Bike and Car Center Zell am See (verhuur van BMW-motoren). Graag regel ik een motor voor je. Indien gewenst kan deze zelfs bij je vakantieadres voor de deur worden afgeleverd.


Ik gebruik een navigatiesysteem. Kan ik de route digitaal aangeleverd krijgen?

Ja. Een digitale versie voor Garmin (gpx-file) of TomTom (itn-file) van de door jou geboekte tocht is bij de prijs inbegrepen. Het bestand wordt via email of als download ter beschikking gesteld.


Ik rijd nog met een routerol. Kan ik de routebeschrijving in de vorm van een uitdraai voor de routerol krijgen?

Ja, ook dit is mogelijk. Je krijgt de routebeschrijving wel aangeleverd op A4-pagina’s die door jou zelf aan elkaar moeten worden geplakt. Bij boeking vooraf kan de beschrijving in de vorm van een pdf-bestand via email of download ter beschikking worden gesteld.


Hoe kan ik een geboekte tocht betalen?

Er kan contant (voor aanvang van de tocht) of middels (bank)overschrijving (vooraf) worden betaald. Ik kan helaas geen creditcards accepteren.

Relaxte motortochten in de bergen